• Pamiršai slaptažodį?
Autorius Martin G. Evans

Ar juodieji viešieji ryšiai visados būna juodi?

Paklausus didžiąjį dalį žmonių, su kuo Jums asocijuojasi  „juodieji“ viešieji ryšiai (toliau – VR) tikriausiai būtų atsakyta, kad tai yra melagingos informacijos skleidimas, šmeižtas, fake news, neetiškas elgesys. Tačiau kas yra etiška, o kas jau peržengia etikos ribas? Juodasis „Piaras“ kartais apibūdinamas, kaip bet kokia neetiška ryšių su visuomene veikla, juodaisiais viešaisiais ryšiais gali būti laikoma bet kokia veikla, kuria sąmoningai siekiama žalos; (tačiau, jei skelbiame teisingą informaciją apie išskirtines produkto savybes ar konkretaus lyderio elgesį – ar tai jau juodieji viešieji ryšiai?). Skirtingai nuo visų žmonių, verslo grupių juodųju VR samprata yra skirtinga pagal asmens ar verslo vertybes. Kas vienam gali būti etiška, kitam gali būti visiškai nepriimtina veikla. Juodieji viešieji ryšiai – tai ne mokslas, kaip daryti pikta, o metodika, kaip naudojant negatyvią informacija siekti teisingumo, padorumo ir pranašumo rinkoje. Juos galima taikyti konkurencinėje kovoje, darant poveikį valdžiai, partneriams ir tiekėjams, neutralizuojant neigiamai nusiteikusias visuomenės grupes ir organizacijas.

Juodieji VR turi tiek gynybos tiek puolimo metodus. Puolimo metodai, kuriais yra naudojamasi darkPR’e (liet. tamsieji ryšiai su visuomene) gali būti toki: kompromitacija, blogas pagyrimas, dvejopų auditorijų metodas, neigiamas lobizmas, visuomenes papiktinimo metodas ir kt. Žinoma, visų metodų išskirti neįmanoma, kadangi jų yra begalybė ir vis skirtingesnių pagal esama verslo, komunikacijos situaciją. Tačiau galime apžvelgti pagrindinius veikimo principus.

<a href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/business">Business vector created by Dooder - Freepik.com</a>
Verslininkai su kaukėmis. Autorius: Dooder – Freepik.com

Pagrindiniai veikimo principai

Bet kuri autoritetinga, stambi įstaiga aktyviai naudoja juodųjų VR technologijas. Nereikia manyti, kad juodųjų VR naudojimas būtinai Jus apjuodys, žinoma, pasitelkus „juodąjį“ ir naudojant jį neprofesionaliai galima labai išsipurvinti ir negrįžtamai susigadinti savo reputacija. Artūras Morkeliūnas išskiria keletą pagrindinių šios veiklos veikimo principų:

  • Būtina atakuoti stipriausias konkurento savybes: jeigu Jūs kibsite prie kokių nors tikslinei auditorijai nereikšmingų konkurento savybių, tai poveikis gali būti kur kas mažiau efektyvus. Tik atakuojant pagrindines konkurentų verslo ypatybes galima pasiekti gerų rezultatų.
  • Tiksli informacija: nėra būtina ir rekomenduojama pranešti suklastotų duomenų(tai gali pakenkti Jūsų esamai reputacijai), visada galima rasti gana tikslios informacijos apie konkurentą arba tokią sukurti. Pateikdami tikslią informaciją jūs pasieksite kur kas geresnius rezultatus, negu pateikdami klaidingus duomenis. Visada galima atremti priekaištus paneigiant Jūsų duomenų klaidingumą, bet labai sunku priešintis, kai visa kampanija pagrįsta teisybe.
  • Kompromitacijos metodas: jūs paskelbiate kokią nors informaciją, kuri tikslinę auditoriją priverčia suabejoti jūsų priešininko kompetencija. Pagrindinis metodo tikslas – surasti ir parengti kompromituojančią informaciją. Informacija turi būti nepaneigiama. Iš priešininko turi būti atimta galimybė paneigti šią informaciją. Jei kalbama apie materialius faktus, tai jais paprastai sunku suabejoti.
  • Visuomenės papiktinimo metodas: dauguma įstaigų duoda daug dingsčių, kurios gali papiktinti visuomenę. Tai pernelyg brangos įstaigos direktoriaus automobilis, ištaigingas biuras, aktyvi įmonės plėtra, aplinką teršiančios atliekos, kenksminga gamyba, kieno nors teisių suvaržymas, mažas personalo darbo užmokestis. Šio metodo tikslas – surasti tą objektą, kuris papiktintų visuomenę. Jokia įstaiga nėra ideali, o neidealiai visuomenei to užtenka.

Gynybos metodai

Gintis prieš priešininką visada yra sunkiau, nei jį atakuoti. Pasaulyje būta labai daug nutikimų, kai iš scenos pasitraukdavo puikūs politikai ir galingos kompanijos vien dėl to, kad nepajėgdavo atremti savo politinių priešininkų surengtos informacinės atakos.

Blykstės metodas: šis metodas teigia, jog reikia imituoti kokį įvykį, tiesiogiai susijusių su jūsų įmone, bet ryškumu nustelbiantį prieš jus nukreiptą informaciją. Pvz., kad užtemdytų neigiamą informaciją, kurią priešininkai nori panaudoti prieš JAV prezidentą, šio prezidento VR specialistai imituoja karą su Albanija. Jie nepradeda karo, bet imituoja karinius veiksmus.

Atakos dezorganizavimo metodas: šis metodas skelbia, jog jums reikia dalyvauti priešininko atakoje, t.y. jums reikia atakuoti save, bet ne visiškai taip, kaip tai daro priešininkas. Kol priešininkai ieško subtilių argumentų, sukeliančių abejonių, jūs atakuojate šiurkščiai. Platinkite šiurkščius kaltinimus sau, kurie daugeliui atrodys absurdiški. Tokiu būdu jūsų oponento kaltinimai irgi ims atrodyti absurdiški, nes jie nuo Jūsiškių skirsis nedaug.

Nepaslaptis, kad Rusijoje juodasis PR (angl. public relations, išvertus į liet. k. viešieji ryšiai) buvo naudojamas gana plačiai. Dažniausiai tai būdavo manipuliacijos visuomene bei propagandos technologijos. Noriu pateikti viena iš juodųjų VR technologijos pavyzdžių, kuri buvo naudojama Rusijoje. Klaidingų pranešimų skelbimas per trečiųjų šalių žiniasklaidos priemones. Viena iš seniausių rusiškų viešųjų ryšių priemonių – taip vadinamos atsakomosios publikacijos. Rusijos propagandistai, norėdami pakenkti žinomam žmogaus teisių gynimo aktyvistui A.Sacharovui, savo laiku nedideliame vieno iš Portugalijos regiono komunistiniame laikraštyje išspausdino neigiamą straipsnį apie akademiką. Netrukus šią naujieną perspausdino ir Rusijos laikraštis “Pravda”, teigdamas, jog didelio tiražo komunistinis dienraštis Portugalijoje kaltina A.Sacharovą neigiamais dalykais. Tokiu būdu buvo siekiama sudaryti įspūdį, jog net ir Vakaruose akademikas sulaukia neigiamo vertinimo.

Apibendrinant galima teigti, kad iš tiesų labai sunku atskirti, kas yra “baltosios”, o kas yra “pilkosios” ar “juodosios” viešųjų ryšių technologijos. Vienas iš kriterijų –supratimas, kas yra priimtina atitinkamoje visuomenėje. Kiekvienoje visuomenėje egzistuoja tam tikros aiškios taisyklės ir žmonės žino, ką jos apima, o kas yra už jų ribų. Privalo egzistuoti tam tikras susitarimas, kas yra gerai ir kas blogai ir niekam neturi būti leidžiama peržengti tam tikras ribas.

Šaltiniai, kuriais buvo remtąsi rašant teksta: http://www.mediabv.lt/

 

 

 

 

 

 

 

 

Autorius
Ainoras Kazlauskas
Žiūrėti visas naujienas
Palikti komentarą

Autorius Ainoras Kazlauskas
KOMUNIKACIJA kitaip

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Inverted widget

Turn on the „Inverted background“ option for any widget, to get an alternative styling like this.

Accent widget

Turn on the „Accent background“ option for any widget, to get an alternative styling like this.

Elena Baranauskaite

Advertisement

Small ads

Flickr

  • way of life
  • les épices
  • guenilles
  • aretha
  • Intérieur
  • Elle et lui
  • bouquet garni
  • Smile Selma au pectoral
  • bouquet au poisson

ThemeForest