Kiekviena tikslinė auditorija turi savo tipo grafinį kūrinį. Ar iliustracija yra pagalbinė priemonė, kuri padeda lengviau suprasti tekstą? Ar tai yra teksto alternatyva?
Iliustracija – spalvotas ar nespalvotas grafinis kūrinys, kuris padeda paprasčiau suvokti teksto esmę. Pirmosios iliustracijos formos buvo piešiniai olose. Didėjant informacijos kiekiui, mažėjant žmogaus susikaupimo laikui (nuo 12sek. iki 8,25sek.(Microsoft atliktas tyrimas 2015)), teksto esmę auditorijoms norima perduoti lengvesniais būdais: iliustracijomis, šūkiais, infografikomis ir t.t.
Ar iliustracija pakeis tekstą?

Pagal atliktus tyrimus, laiko tarpas, kurio metu žmogus sutelkia dėmesį, susikaupia yra net trumpesnis nei auksinės žuvelės. Tai paaiškinti gali daugybė priežasčių. Tačiau pagrindinės yra dvi: pirmoji – vis atsinaujinančios technologijos ir žmonių prieraišumas joms, antroji – žmogus yra apsuptas įvairiausių pramogų, naujienų, kurios turi įvairaus turinio (blaško dėmesį). Sutrumpėjęs žmogaus susikaupimo laikas reiškia, kad asmeniui yra sunku skaityti knygas ar bet kokią kitą mediją, kuri reikalauja didelio dėmesio sukaupimo. Sparčiai populiarėja socialiniai tinklai, kuriuose galima dalintis ne tik juodai baltu tekstu, bet ir nuotraukomis, vaizdo įrašais. Šis informacijos perdavimo būdas yra labai populiarus tarp įvairiausių reklamos agentūrų, nuomonės formuotojų (ang. influencer). Žinoma, iliustracijos nepakeis teksto, nes pastarasis yra patogus būdas perduoti detalesnę informaciją. Visgi, reklamose, ypač socialiniuose tinkluose, vizualizacijos padeda pritraukti vartotojų dėmesį ir suteikia galimybę pasiekti maksimalaus efektyvumo.
Iliustracijos skirtos perduoti ne tik istoriją, bet ir emociją

Kolegijoje semiotikos paskaitų metu sužinome, kad iliustracijos perduoda daug daugiau nei istorinius faktus. Kartu jos perduoda ir emociją. Šiai detalei patvirtinti naudosime prestižinio savaitraščio „The Economist“ 2012 metų viršelį. „S“ raidės kritimas dėl ekonominės krizės vykusios Ispanijoje 2012 metais simbolizuoja šios valstybės politinį ir ekonominį nestabilumą bei galimą sistemos griūtį.
Naujadaras žodis „pain“ reiškia šios valstybės piliečių skausmą ir sunkumus dėl 2012 metų ekonominės krizės. Bulius simbolizuoja Ispanijos valstybę. Ietys, kurios yra įsmeigtos į buliaus sprandą (Koridoje jos yra smeigiamos prieš atimant buliui gyvybę), simbolizuoja tuo metu milžiniškus ekonominius ir politinius sunkumus, kurie galėjo sukelti valstybės „mirtį“. Taigi, šiame pavyzdyje iliustracija perduoda ne tik istorinius faktus apie Ispanijoje 2012 metais vykusią ekonominę krizę, bet ir emociją, kurią patyrė kiekvienas žmogus gyvenantis Ispanijoje.
Kaip iliustracija ir tekstas padeda rinktis

Mykolo Romerio universitetas 2018 metais atliko tyrimą – „Tinkamo sprendimo priėmimas: subjektyvus aplinkai palankių socialinių reklamų vertinimas“. Šiuo tyrimu buvo siekta išsiaiškinti, kurį tekstą žmonės priima labiau, tai yra, tekstą, kuris neturi jokios vizualizacijos ar tekstą, kuris turi žaismingą iliustraciją.
Buvo atlikti du eksperimentai. Pirmojo eksperimento dalyviai turėjo vertinti lankstinukus su viena iš 6 reklamų, sudarytų iš teksto (paremto neigiamos informacijos pateikimu, tiesioginiu prašymu arba normatyviniu kreipiniu), kuris buvo pateiktas arba su teigiamo turinio paveikslėliu arba be jo. Antrojo eksperimento dalyviams buvo pateikti trys lankstinukai su skirtingais kreipiniais be jokių vaizdų arba trys lankstinukai, kuriuose greta teksto buvo ir vaizdas. Iš eksperimentų gauti rezultatai parodė, kad dalyviai, matydami lankstinukus be iliustracijų, buvo linkę pasirinkti problemos dydį pabrėžiančius kreipinius. Tuo metu, pateikiant lankstinukus, papildytus iliustracijomis, žmonės darė prielaidą, jog iliustracija padeda suprasti tai ką norima pasakyti šia atmintine.
Taigi, iliustracijos yra tarsi pagalbinė priemonė tekstui, o ne jo ateities pakaitalas. Nors iliustracijos gali būti grafiškai gerai padarytos, tačiau jomis nebus galima perduoti detalesnės informacijos, kurią gali perduoti tekstas. Socialinių tinklų reklamos pirmenybę teiks iliustracijoms, nes tik taip galime išsiskirti iš kitų ir pritraukti auditorijos dėmesį.
Paimta iš:
Attention Span
Keep Your Mental Focus
M. S. Poškus, R. Pilkauskaitė – Valickienė, A. Kuzinas „Making the right decision: subjective evaluation of pro-environmental public service announcements“ Mykolo Riomerio universitetas, 2018.
Man patinka, labai geras darbas.