• Pamiršai slaptažodį?

Kaip susikalbėti skirtingoms kartoms darbe?

Skirtingų kartų bendravimas. Autorius Greta Gaidukevičienė

Šiuolaikiniame pasaulyje tikriausiai jau retai kas mus gali nustebinti. Atrodo naujų technologijų atsiradimas, nauji mados stiliai, medicininiai pasiekimai ar kas tai bebūtų mūsų nebestebina. Tačiau, kai kažkas iš artimos aplinkos tau pasako „Mano laikais to nebuvo!“, neretai kelia nuostabą. Iš karto kyla natūralus klausimas „Kaip tai nebuvo?“. O jeigu dar ir darbe pasigirsta frazė „Ką Tu jaunuoli supranti…“ , arba „Jūsų amžiaus žmogui jau sunku tai suprasti“ – čia susiduria skirtingo amžiaus žmonės, jų gyvenimo vertybės, mąstymas ir elgesys skiriasi tam tikrose situacijose. Taigi, taip atsiranda kartų konfliktas.
Kad suprasti kokie įvykiai formavo skirtingų pasaulėžiūrų žmonės, verta žinoti, kaip skirstomos kartos Lietuvoje.

„X kartos atstovai gimė 1960–1980 m., Y, arba tūkstantmečio, karta – 1980–2000 m., o Z karta pasaulį išvydo tik 2000 m., ir vėliau.“ Portalui – kauno.diena.lt teigia psichologė Aurelija Stelmokienė.

Tuo tarpu mokslininkai William Strauss ir Neil Howe vieną kartą priskiria daugmaž 18–20 metų laikotarpiui. Taigi, kas 20 metų gimsta nauja karta, turinti savo vertybes, mąstymą ir požiūrį į mus supantį pasaulį. Kiekvieną kartą formuoja ją supantis pasaulis – tuo metu esantys socialiniai ar kultūriniai įvykiai, to meto politika ir technologiniai pokyčiai. Būtent apie kartų skirtumus darbe toliau kalbėsiu šiame įraše.


X karta

X kartai priklauso dabartiniai 40 – 50 metų asmenys. Jie augo ir gyveno laikais, kai technologijos, žiniasklaida, medijos sparčiai kūrėsi. Šioje kartoje atsirado stipresnis noras ieškoti nuotykių, žavėtis naujomis to meto idėjomis. Atsirado stiprus noras siekti išsilavinimo, kurti ne tik savo finansinį pagrindą, bet ir ieškoti savęs ir tikrojo pašaukimo. Prioritetai – pirmiausia šeima, o po to darbas. Jiems teko patirti ir ekonominius ir politinius lūžius, kurie juos privertė tapti savarankiškais, praktiškais ir net drąsiai tikėti savo sprendimais. Gyvenime ieško ne tik praktiškumo, bet ir kokybės.

X karta darbe:
Ši karta labiau pasitiki savo jėgomis, nei kolektyviniu darbu. Siekia suderinti karjerą ir šeimą. Dirba tam, kad gyventų, o ne tik dirbtų, todėl nedemonstruoja aklo atsidavimo kompanijai. Tačiau X kartai labai svarbūs tokie dalykai kaip, išsilavinimas, užimamos pareigos, abipusis supratimas.


Y karta

Tai dabartiniai dvidešimtmečiai – trisdešimtmečiai. Ši karta užaugo skaitmeninėje visuomenėje. Pirmieji mobilieji telefonai, elektroninis paštas, pirmosios socialinės svetainės internete, kompiuteriniai žaidimai – jų kasdienybė. Jie žengė koja kojon su naujovėmis, todėl bendravimas ir virtualioje aplinkoje nieko neįprasto. Didelę svarbą reiškia asmeninio įvaizdžio kūrimui, aukštos gyvenimo kokybės siekimui ir puoselėjimui. Atviri visoms naujovėms ir pasitaikiusioms galimybėms. Orientuoti į asmeninį tobulėjimą, todėl jei mato karjeros galimybes stropiai to siekia. Tačiau nepasisekus, save išbando kitur, nes turi stiprų laisvės pojūtį ir neprisiriša prie nesėkmių. Domisi ir dažnai bendrauja su ne tik įvairiais žmonėmis, bet ir su svetimomis kultūromis, todėl didžioji dalis šios kartos atstovų tolerantiški ir komunikabilūs ir vertina socialinę atsakomybę.

Y karta darbe:
Šios kartos atstovai moka atlikti keletą užduočių vienu metu. Stipriai save išreiškia per individualizmą, todėl darbe svarbiausia – laisvė ir lankstumas, o ne greitas kopimas karjeros laiptais. Jų lojalumas darbui priklauso nuo asmeninio tobulėjimo galimybių.

„Vienoje pozicijoje Y kartos atstovai išdirba apie pusantrų metų ir tuomet pradeda ieškoti tolesnio augimo galimybių. Abiem pusėms stengiantis jų ieškoti, vertikalią arba horizontalią karjerą organizacijoje taip kasmet padaro apie 30 proc. darbuotojų. Skaičiuojama, kad per praėjusius metus vertikalią arba horizontalią karjerą į kitą sritį organizacijoje padarė apie 500 darbuotojų.“ Teigia „Danske Bank“ vyresnioji Žmogiškųjų išteklių partnerė Jūratė Kapočiūtė

 


Z karta

Tai dabartiniai paaugliai . Jie neįsivaizduoja gyvenimo be technologijų, nes pirmieji iš visų anksčiau išvardintų kartų gimė pilnai kompiuterizuotame pasaulyje. Laiko save unikaliais, nes geba apdoroti didelius kiekius informacijos vaizdine prasme ir nepraranda budrumo. Socialiniai tinklai ir internetas padėjo išsiugdyti didelę toleranciją, pagarbą ir norą spręsti įvairias jiems aktualias problemas. Nori, kad visi su jais bendrautų, kaip su sau lygiais. Ši karta gyvena greitu gyvenimo ritmu ir patys kuria pramogas, todėl jiems greitai viskas atsibosta ir sunku susitelkti į ilgalaikius dalykus.

Z karta darbe:
Lietuvoje kol kas sunku prognozuoti, kokie tai bus darbuotojai. Tačiau remiantis Amerikos finansų ir žmogiškųjų išteklių valdymo „Workday“ įmonės atliktu darbuotojų tyrimu, šiai kartai reikia padėti lavinti įgūdžius, suteikti įvairias galimybes save išbandyti įvairiose sferose tiesiog pramogos tikslais, nes galbūt ten ir slypi Z kartos sėkmė.


Kaip rasti bendrą kalbą?

Suprantu ką sakai. Autorius Greta Gaidukevičienė

100 procentinio recepto nėra, tačiau štai keli paprasti patarimai rasti tarpusavio sutarimą:

  • Kuo daugiau kalbėtis ir viską išsiaiškinti.
  • Mokėti arba pabandyti pažiūrėti į situaciją iš kitos kartos pusės ir taip daug ką pamatysite kitaip, nei pradžioje galvojote.
  • Priimkite nenuginčijamą faktą, kad visi augo skirtingais laikais ir dalinkitės patirtimi ir raskite tai, kas jus suvienija.

 

Tekstas parengtas pagal:

 

 

Autorius
Greta Gaidukevičienė
Žiūrėti visas naujienas
Palikti komentarą

Autorius Greta Gaidukevičienė
KOMUNIKACIJA kitaip

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Inverted widget

Turn on the „Inverted background“ option for any widget, to get an alternative styling like this.

Accent widget

Turn on the „Accent background“ option for any widget, to get an alternative styling like this.

Elena Baranauskaite

Advertisement

Small ads

Flickr

  • Garden #
  • Orchid & flying plane
  • Suzy
  • Orchid
  • Market
  • Orchid ##
  • Old market
  • Orchid #
  • Hibiscus

ThemeForest