Visi puikiai žinome, jog vaikai yra mūsų ateitis. Sklandi komunikacija vaikų tarpe, neatsiejama dalis nuo vaiko raidos. Svarbu išmokyti juos tinkamai komunikuoti, jau nuo pat mažų dienų. Tačiau ar tai yra lengva padaryti šiame greitai besivystančiame ir besikeičiančiame technologijų pasaulyje?
Prieš išleisdami vaiką į didelį pasaulį išmokykime jį komunikacijos ir bendravimo meno namuose. Nesitikėkime, kad vaikams tai pavyks padaryti iš pirmo karto. Duokime jiems laiko, skirdami savo dėmesį komunikacijos lavinimui. Ar mes galime to pasiekti, kuomet prie vakarienės stalo, su vaiku ne kalbamasi ir bendraujama, o jam įjungiama plančetė ar televizorius? Kuomet vietoje išradingų žaidimų, vaikui įduodamas telefonas į rankas, ir įjungiamas Youtube Kids kanalas? Taip elgdamiesi mes atimame gyvą bendravimą iš jų, kuris turtintų vaiko žodyną, padėtų jam reikšti mintis, padetų būti drąsiam, ir kas dar itin svarbu, padėtų tėvams turėti stiprų ryšį su savo vaiku.
Negalime visiškai atriboti vaikų nuo šių išmaniųjų įrenginių, nes tai yra mūsų ateitis ir jais naudotis mes turėsime. Tačiau tikslingai ribodami laiką, nepakenkdami jiems, galime vaikus išmokyti, ne tik kaip atsakingai elgtis su šiomis technologijomis, bet ir kaip nepamiršti vystyti dialogo su šeima. Svarbu, jog tėvai gautų tinkamą informaciją iš aplinkos, apie šiai dienai vyraujančias rekomendacijas kiek vaikas turetų praleisti laiko prie išmaniųjų įrenginių tokių kaip : telefonas, televizorius, plančetė.
Pasak Bostono vaikų ligoninės pediatrijos mokslininko, David S. Bickhamo, kuris tiria kaip žiniasklaidos naudojimą galima susieti su vaikų įvairiomis sveikatos problemomis, teigimu: „Bendradarbiaudami tarpdalykiniu mąstu, žiniasklaidos ir vaikų mokslininkai gali pereiti prie subalansuotos ir veiksmingos strategijos, skirtos tyrimams ir patarimams tėvams, bei gydytojams teikti“.
Vadovaujantis šiuo principu ir pasitelkus į pagalbą žiniasklaidą, taip būtų teikiamos gairės tiek gydytojams, tiek tėveliams įviriais vaikų sveikatos klausimais. Tobulėjant pasauliui, tobulėja ir būdai, kaip pasiekti reikiamą auditoriją, naudojant skirtingus kanalus ir strategijas. Taip pat yra skelbiamos ir Pasaulio Sevikatos Organizacijos (PSO) rekomendacijos, kurios turėtų būti pastebėtos visų tėvų.
Edukacija prasideda nuo tėvų
Ar sutelkdami dėmesį ir skatindami vaikus komunikuoti, pastebime save iš šalies? Juk esame jiems pavyzdys. Ar patys nesinaudojame telefonu vakarienės metu ir skiriame laiką savo artimiesiems ? Ar nevėpsome televizoriaus, negirdėdami ir nesiklausydami ką mums sako mūsų namiškiai?
Per televiziją buvo rodoma sulčių „Elementhorster“ reklama. Nors šioje reklamoje buvo reklamuojamos sultys, ji labai tinka į šios prblemos kontekstą. Paklaustas vaikas: „-Ką dirba tavo tėvai?“ Jis negalėjo į šį klausimą atsakyti. Arba paklaustas kito klausimo berniukas: „-Kas tavo brolio geriausias draugas?“ Vaikas tiesiog susimąstė, taipogi nežinodamas ką atsakyti. Ir lygiai taip pat čia paklausti tėvai į klausimą: „Koks mėgstamiausias jūsų sūnaus žaidimas?“, tik pagūžčiojo pečiais. Ši reklama priverstų susimąstyti kiekvieną, ar tikrai skiriame pakankamai laiko komunikacijai ir bendravimui namuose? Paklauskite savęs to patys.
Ekspertų nuomonė
Viename iš Lietuvos Ryto Televizijoje (LRT) mediatekoje esančių tinklalaidžių pavadinimu „Paraštės“ buvo kalbinta psichologijos dėstytoja ir daktarė Ilona Laurinaitytė. Jos teigimu, vienas iš atliktų tyrimų Australijoje parodė, kad per didelis technologijų naudojimas didina vaikų depersyvumą, socialinių įgūdžių praradimą. Čia jau kalbama apie didensnę žalą vaikų tarpe, kuri yra itin svarbi ir reikšminga vaiko tolymesnei raidai.
Taip pat visiems gerai žinoma edukologė ir knygų autorė dr. Austėja Landsbergienė čia komentavo, kad perteklinis technologijų naudojimasis kelia elgesio ir emeocijos problemas, vaikai nebemoka išreikšti emocijų ir savo jausmų. Ji taip pat minėjo tėvėlius į tai atkreipti demesį šiuo metu, kuomet vaikai turės vasaros atostogas. Tėvai turėtų sugebėti savo vaikus užimti kitomis, daug jiems naudingesnėmis ir aktyviomis veiklomis,bei mažinti laiką prie prie telefonų ar kompiuterių.
Kokių veiksmų imtis
Didžiausias klausimas, kaip išvengti vaikų komunikacijos nebuvimo šeimoje ir kokios būtų alternatyvos naudojamoms technologijoms? Atsakymas labai paprastas.
-
- Riboti visas technologines priemones, ypač nuo mažų dienų. Vadovautis jų rekomendacijomis
- Skirti daugiau dėmesio veikloms, kurios padeda pažinti pasaulį kartu
- Skirti daug laiko knygoms – jos mus ugdo
- Žodžių žaidimai – lavina atmintį, asmeninį žodyną
- Dainavimas – padeda kųrybingai pažvelgti į komunikaciją
- Skatinti šeimos pokalbius, vystyti dialogą, turėti tradicijas aptarti nutikusius dienos įvykius, dienos pabaigoje
Tik tėvai suprasdami, kaip svarbu ugdyti vaiko komunikacijos įgudžius, prisidės prie jo gebėjimo ateityje sėkmingai tai daryti su kitais žmonėmis. Tai yra viena iš esminių šių dienų vertybių. Užaugęs žmogus, išėjęs į pasaulį, bus dėkingas savo tėvams už tai, ir lygiai to paties mokys savus vaikus – komunikacijos meno namuose. Bendraukime, nes bendraudami mes augame kartu.